ZoekenInloggen/Aanmelden00Winkelwagen

Een warming-up met darts: hoe doe je dat?

Ross Smith die een warming-up doet met darts

Of je nou een wedstrijd hebt of gaat trainen: bij darts is het altijd goed om te beginnen met een warming-up. Op welke manieren doen profdarters de warming-up? En hoe zou jij het moeten doen?

Darts-warming up

Net als bij elke andere precisiesport is het bij darts belangrijk om de spieren wakker te maken. Sta je koud aan de oche, dan is het zeer lastig om je niveau te halen. Bovendien helpt een specifieke warming-up routine je om je zelfvertrouwen te vergroten.

De meeste gevorderde en professionele darters beginnen met ongeveer 20 minuten ‘losgooien’, waarbij je de armspieren rustig opwarmt. Het is belangrijk dat je in deze fase geen waarde hecht aan de scores die je gooit, of de dubbels die je raakt.

Concentreer je in plaats daarvan op het losmaken van je arm en je techniek. Houd je arm in een hoek van 90 graden, denk aan doorzwaaien (de follow through) en laat alle spanning los. De scores doen er even niet toe. Zorg dat de techniek op orde is: naarmate de spieren warmer worden, gaat je niveau vanzelf omhoog.

Oefenvorm

Na twintig minuten losgooien zijn de spieren opgewarmd, maar haal je waarschijnlijk niet direct je niveau. Speel voor een wedstrijd nog een oefenvorm waarbij je je concentreert op verschillende getallen, inclusief triples en dubbels.

Een spel als Cricket is een geweldig manier om er goed in te komen. Het spel is laagdrempelig: het enige wat je hoeft te doen is de getallen van 20 tot 10 en de bull drie keer raken. Eventueel kun je er ook voor kiezen om tot de 15 te gaan, of de bull over te slaan om de oefening korter te maken.

Gevorderde spelers kiezen er vaak voor om na het losgooien naar de belangrijkste getallen toe te werken. Mik bijvoorbeeld in een beurt op de triple 20, 19 en 18 en probeer hierbij minstens één triple te raken. Herhaal dit vijf tot tien keer. Doe dit daarna ook bij een paar van de belangrijkste dubbels, zoals de 20, 16 en 10.

Mentaal voordeel

Probeer uit te zoeken welke warming-up het beste voor jou werkt. Er bestaat niet iets als dé beste warming-up, want de een heeft meer tijd nodig dan de ander. De optimale darts warming-up is zo vormgegeven dat het voor jou comfortabel voelt.

Maak hier vervolgens een routine van door de warming-up voor elke training en wedstrijd te herhalen. Dit geeft je een mentaal voordeel, omdat je weet dat je goed voorbereid bent.

Rekken en strekken

Met rustig losgooien maak je de spieren langzaamaan warm, en het is voor de meeste darters niet nodig om rek- en strekoefeningen te doen. Heb je echter snel last van pijntjes of kom je net terug van een blessure, dan is het een goed idee om voor het gooien van je eerste dartpijlen te stretchen.

Rekken en strekken houdt de boel soepel en voorkomt pijntjes en blessures. Focus je hierbij vooral op de schouder en rug. Voor de schouder is de crossbody shoulder stretch bijvoorbeeld een goede oefening. Hierbij strek je je rechterarm naar links en haak je met je linkerarm onder de rechterarm. Duw die arm richting je borst om meer rek te voelen.