Knock-out Darts
Als je met een groot gezelschap bent, is Knock-out darts het leukste en gezelligste darts spel om te spelen. Het eenvoudige maar competitieve spel is eenvoudig om te leren en één dartbord en een paar pijltjes is alles wat je nodig hebt. Dus: hoe speel je Knock-out darts?
Wat je nodig hebt
- Twee of meer spelers
- De getallen 15-20 en de roos
- Pen en papier om de score bij te houden
Doel van het spel
In het spel moet je een hogere score gooien dan de speler voor jou heeft gegooid. Lukt dit je drie keer niet, dan ben je knock-out en lig je uit het spel. De laatst overgebleven speler wint.
Regels van Knock-out darts
Elke speler gooit elke beurt drie darts. Het spel begint bij speler 1, die nog niets te verliezen heeft. De speler gooit zijn pijltjes en geeft de score aan. Daarna is de tweede speler aan de beurt, die minimaal de score moet halen van de speler ervoor. De derde moet de score halen van de tweede, de vierde van de derde, enzovoort. Totdat de eerste speler weer aan de beurt is, die de score van de laatste speler moet gooien.
Als een speler de doelscore niet haalt, wordt er een X genoteerd naast zijn naam. Bij drie X’en lig je uit het spel. De speler die het laatst overblijft, wint.
Om de score bij te houden, schrijf je simpelweg de namen van de spelers op een papiertje. Haalt iemand de score niet, dan markeert diegene een X bij zijn of haar naam. Het is niet nodig om bij te houden hoeveel punten elke speler heeft gescoord. Er is namelijk maar één nummer dat moet worden onthouden, en dat is de score van de laatst gegooide speler. Dat moet wel lukken, toch?
Voorbeeld
In een eenvoudig voorbeeld laten we zien hoe het spelletje Knock-out darts zich kan ontvouwen. Er zijn drie spelers (we noemen ze P1, P2 en P3) die het spel spelen.
Ronde 1:
- P1 scoort 26 punten.
- P2 moet minstens 26 punten scoren. Dat lukt en hij gooit 60.
- P3 moet de score van P2 verslaan; dat zijn 60 punten. Dat lukt niet, want de speler blijft steken op 45 punten. P3 krijgt een X naast zijn naam. Nog twee en hij ligt uit het spel.
Ronde 2
- P1 moet de score halen van de speler die het laatst gooide; dat is P3 met 45 punten. P1 slaagt daarin en gooit 100.
- P2 moet minimaal 100 gooien, maar komt niet verder dan 60. P2 krijgt een X naast zijn naam.
- P3 wil 60 gooien, maar bereikt een score van 41. P3 krijgt een tweede X naast zijn naam. Nog één en hij ligt uit het spel.
Op deze manier gaat het spel verder totdat alle spelers, op één na, zijn uitgeschakeld. Als P3 eruit ligt, gaat het spel dus verder tussen P1 en P2.